Πέμπτη, 6 Δεκεμβρίου 2007

μαθημα ιστοριας?

Καταστροφη ή συνοστησμος


Μεγαθος θεμα ειχε προκυψει πριν λιγο καιρο με το βιβλιο της ΣΤ΄ δημοτικου σκετικα με την καταστροφη της Σμυρνης. Συμφωνα με την συγγραφεα του βιβλιου και της επιστημονικης της ομαδας οι τοσο νεκροι οφειλοντε στον συνοστησμο που παρουσιαστηκε στο λιμανι της Σμηρνης κατα την αποβιβασει του πληθους στα καραβια για να αναχωρισουν.

Οι ανθρωποι αυτοι δεν πιγενανε διακοπες στην Μυκονο ή στην Σαντορινη και συνοστηζονταν στο λιμανι για την αναχωρηση τους για τον τοπο διακοπων τους.

Φευγανε τρομαγμενοι απο την πυρηνη λελαπα που κατατρογε τα σπιτια τους πισω απο την πλατη τους. Αφυσανε τα πατρογωνικα τους, τα χωραφια τους, τις περιουσιες τους και τους ταφους των γονιων τους για να σωσουν την ζωη τους και την ζωη των παιδιων τους.

Βασικα ομως ειναι απο ποια πλευρα βλεπει ο καθενας την ιστορια. Για εμας τους ελληνες ειναι η καταστροφη της σμηρνης, για τους τουρκους ειναι ισως η απελευθερωση της σμηρνης. Ολοι μας διδασκομαστε στο σχολειο οτι το 1821 ξεκινησε η ελληνικη επανασταση για να απελευθεροθουμε απο τους οθωμανους, ενω οι τουρκοι οτι η ελληνικη επανασταση εγινε γιατι δεν αντεχαμε αλλο τον σουλτανο (τον οποιο θεσμο του σουλτανου κατηργησε πολυ αργοτερα ο Κεμαλ Ατατουρκ).

Η ιστορια ειναι ομως ΜΙΑ. Γραφεται καθε στηγμη, ακομα και αυτη την στιγμη που γραφω αυτο το κειμενο, ακομα και τωρα που εσυ διαβαζεις αυτες τις λεξεις, γραφεται ιστορια. Μπορει να μην το ξερεις, να μην το καταλαβενεις αλλα γραφεται.

Απο εκει και περα ειναι το απο ποια πλευρα της ιστοριας εισαι. Απο την πλευρα που κερδιζει ή απο την πλευρα που χανει.

ΑΛΛΑ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΛΛΑΖΕΙ ΓΙΑ ΚΑΝΕΝΑΝ ΚΑΙ ΓΙΑ ΤΙΠΟΤΑ.

1 σχόλιο:

Hfaistiwnas είπε...

Κάπως έτσι είναι τα πράγματα. Η ιστορία είναι πολυδιάστατη. Όσοι είναι οι πολιτισμοί άλλες τόσες είναι και οι ιστορίες. Τόσες είναι οι διαφορετικές όψεις που μπορεί να πάρει και κανενας να μην έχει δίκιο και άδικο. Δεν υπάρχει κανείς που να μπορέσει να δει τόσο αντικειμενικά την ιστορία ώστε να γράψει κάτι που να πλησιάζει την ιστορία. Η ιστορία, όσον αφορά την διδαχή της, γίνεται με τρόπο "υποκειμενικό" με σκοπό να δημιουργήσει συγκεκριμένες εικόνες. Απο εκεί και πέρα είναι στο χέρι του διδασκομένου να εντριφίσει σε αυτήν και να φτάσει σε ένα "μέτριο" επίπεδο αντικειμενικότητας. *Πάντα κατά τη γνώμη μου*